بررسی ویژگی های روان شناختی شخصیت های خودنابودگر در سه نمایش نامه از هنریک ایبسن (مرغابی وحشی، روسمرسهولم، هدا گابلر)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده پانته آ منصوری
- استاد راهنما علی اکبر علیزاد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
رساله ی پیش رو، با روی کردی روان کاوانه، سه اثر هنریک یوهانس ایبسن (مرغابی وحشی، روسمرس هولم، هدا گابلر) را که متعلّق به دوره ی دوم نگارش آثار هنری اوست، نقد و بررسی می کند. برای رسیدن به هدف تحقیق که تحلیل روان کاوانه ی شخصیت های خودنابودگر و چگونگی پردازش آن ها است، طبعاً دیدگاه روان شناسان و روان کاوانی که در زمینه ی خودکشی صاحب تئوری های اساسی و نظریات قابل رجوعند، مورد استفاده قرار گرفته است. در فصل اوّل، به کلّیات موضوع، از جمله بیان مسأله، اهداف، پرسش ها و روش تحقیق اشاره شده است. در فصل دوّم، ابتدا به پیشینه ی مطالعاتی که تاکنون در ارتباط با پدیده ی خودکشی انجام گرفته و نیز به پیشینه ی نظریات روان شناسی در باب خودکشی پرداخته شده، در ادامه مروری بر تاریخچه ی پیدایش نقد ادبی صورت گرفته است. اشاره به معتبرترین تئوری های روان شناسی، هم چنین تئوری های روان شناسیِ اجتماعی در باب خودکشی، محتوای فصل سوم را تحت عنوان چهارچوب نظریِ تحقیق، تشکیل داده است؛ هم چنین شیوه ی نقد روان کاوانه و تعاملِ آن با دیگر شیوه های نقد، مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل چهارم به نقد و بررسیِ سه اثر ایبسن از منظرِ نقد روان کاوانه و تحلیل بُعد روانی کاراکترها در هر نمایش نامه پرداخته شده و زمینه ها و نشانه های بروز خودنابودگری در هر یک از آن ها برشمرده شده است. نهایتاً در مورد ضرورت بررسیِ روان کاوانه ی آثار نمایشی به منظور دست یابی به تحلیل دقیق تر و عمیق تر از شخصیت ها و دست یابی به دانش و مهارت بیشتر در زمینه ی فنّ شخصیت پردازی در درام؛ هم چنین تأثیر میزان آشناییِ نویسنده با علم روان شناسی در توانایی او برای خلقِ شخصیت های کامل تر و بی نقص تر، نتیجه گیری به عمل آمده و به پرسش های تحقیق پاسخ داده شده است.
منابع مشابه
واقعیتی ماورای حقیقت:خوانش لاکانی مرغابی وحشی اثر هنریک ایبسن
در این پایان نامه سعی شده است تاازطریق دیدگاه روانکاوی نمایشنامه ی "مرغابی وحشی" اثر هنریک ایبسن مورد نقدوبررسی قرارگیرد.در این بررسی سعی شده است تا جنبه های ناخوداگاه شخصیت های اصلی نمایشنامه اشکار شود.در فصل اول ای مهم بررسی شده است که یکی ازشخصیت های اصلی نمایشنامه به نام گرگرزدچار نوعی روانرنجوری میباشد.اوبه صورت وسواس گونه ای سعی دارد تا دوستش هالمار را از حقیقت باخبر کند در حالی که از حقی...
15 صفحه اولبررسی تجلی اکسپرسیونیسم در آثار هنریک ایبسن(مرغابی وحشی-روسمرس هولم)((نمایشنامه فاخته))
بخش نخست این رساله، ابتدا به چکیده و مقدمه پرداخته و اینکه قصد دارد در این پایان نامه، چه چیز را دنبال کرده و به چه نتایجی دست پیدا کند. سپس زندگینامه ایبسن را شرح داده و به برخی از مواردی که به نگاه اکسپرسیونیستی در زندگی شخصی او کمک می کرده توجه بیشتری نشان داده و آنها را پررنگ تر و ملموس تر به کار برده است. پس از آن به تعریف اصطلاح و سبک اکسپرسیونیسم و همچنین ویژگیهای شخصیتی ایبسن و آنکه چه ...
گونه شناسی نمایش نامه ی خانه ی عروسک اثر هنریک ایبسن از منظر فمنیستی
نمایش نامه ی خانه ی عروسک اثر هنریک ایبسن (1906-1828) بُرشی از یک زندگی خانوادگیِ خانواده ای خرده بورژوا در قرن نوزدهم است که به زعم خود نویسنده تلاشی است برای نشان دادن یک موقعیت انسانی (ماریسو،1970: 243). این نمایشنامه که نخستین بار در سال 1879 در کپنهاگ منتشر شد و به زعم توریل موی نخستین نمایش نامه ی مدرن ایبسن به شمار می آید بلافاصله مورد توجه بسیاری از منتقدین و متفکرین زمان خودش قرار گرفت (...
متن کاملهرمونتیک مرگ در گفتمان روشنفکری سه مرحله ای هنریک ایبسن در دشمن مردم، مرغابی وحشی و رزمرز هولم
الف) موضوع و طرح مسئله(اهمیت موضوع وهدف): در این تحقیق گفتمان روشنفکری در سه گانه هنریک ایبسن "دشمن مردم" "مرغابی وحش" و "رزمرزهولم"، با نگاه به آرای فیلسوفانی چون امانوئل کانت و میشائیل فوکو بررسی می شود و نیز مفهوم "مرگ" در این آثار با توجه به آرای مارتین هایدگر، فیلسوف آلمانی در کتاب "هستی و زمان" مورد بحث قرار میگیرد. ب) مبانی نظری شامل مرور مختصری بر منابع، چارچوب نظری و پرسش ها و فرضیه ه...
گونهشناسی نمایش نامهی خانهی عروسک اثر هنریک ایبسن از منظر فمنیستی
نمایش نامهی خانهی عروسک اثر هنریک ایبسن (1906-1828) بُرشی از یک زندگی خانوادگیِ خانوادهای خرده بورژوا در قرن نوزدهم است که به زعم خود نویسنده تلاشی است برای نشان دادن یک موقعیت انسانی (ماریسو،1970: 243). این نمایشنامه که نخستین بار در سال 1879 در کپنهاگ منتشر شد و به زعم توریل موی نخستین نمایش نامهی مدرن ایبسن به شمار میآید بلافاصله مورد توجه بسیاری از منتقدین و متفکرین زمان خودش قرار گرفت (...
متن کاملمرغابی وحشی اثر ایبسن و مرغ دریایی اثر چخوف: تراژدی کلاسیک از منظری مدرن
تراژدی که از چالش برانگیزترین ژانرهای ادبی به شمار میرود همواره توجه کسانی را که در پی درک بهتر خویش و دنیای اطرافشان بودهاند به خود جلب کرده است. قرنها پس از زایش تراژدی در یونان باستان، همواره بزرگترین نمایشنامهنویسان مغرب زمین میکوشیدند تا حس خود را نسبت به جنبههای تراژیک زندگی در قالب آثاری ماندگار بیان کنند. اما با از بین رفتن تدریجی زمینههای لازم برای خلق تراژدی این صورت هنری د...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023